Du måste vara S.M.A.R.T.

…för att nå dina mål!

”Nu ska jag komma igång och gå ner de där 8 extra kilona jag bär runt på” –Har du sagt, eller tänkt något liknande? Har du kanske till och med gjort en dietplan, eller köpt ett gymkort, men tillslut ändå inte lyckats nå dina mål?

Om svaret är ”Ja” så ska du veta att du inte är ensam. Inte många personliga tränare, kostrådgivare och coacher hade haft ett arbete om du var den enda som inte nådde dina mål!

Så varför är där så många goda föresatser som rinner ut i sanden?

Oftast handlar det om att vi faktiskt inte är 100 procent klara över vad vårt mål är, att vi inte sätter en deadline för när vi ska ha nått målet, att målet är orealistiskt eller att målet inte är så viktigt för oss själva som vi tror!

Lösningen är S.M.A.R.T.smart

Ett enkelt och effektivt verktyg för att öka sina möjligheter att nå sina mål är S.M.A.R.T.-modellen. S.M.A.R.T står för Specific, Measurable, Attainable, Relevant och Time Framed.

Och genom att bryta ned sina målsättningar i dessa fem delar kan man avsevärt öka möjligheterna att nå sina mål!

Specific

Det är viktigt att du gör ditt mål så specifikt som möjligt. Tanken är att det ska vara lätt att veta om man lyckats eller inte!

Som exempel:

Vag målsättning:                           Specifik målsättning:
  • Jag ska gå ner i vikt                               Jag ska gå ner 4 kg i vikt
  • Jag ska bli starkare                                Jag ska lyfta 10 kg mer i 1RM max i knäböj
  • Jag ska få bättre kondition                   Jag ska springa 5km på under 20 minuter

Detta gör det lättare att motivera sig själv, och att veta om ens arbetsinsats är bra nog!

Measurable

Som ni ser är det svårt att göra ett mål specifikt om det inte är mätbart! Den här punkten funkar både som en påminnelse till att målet ska vara specifikt, men också för att man ska göra det så lätt som möjligt för sig själv att utvärdera om man nått målet eller inte.

AttainablePanic

Det måste vara möjligt att nå målet, detta betyder däremot inte att man ska sätta målsättningen för lågt, men heller inte så att man förutbestämmer ett bakslag!

Så om man ser på modellen till höger så ska man sätta ett mål som tar en utanför ens ”Comfort Zone” in till ens ”Growth Zone” men utan att man utmanar sig så mycket att man hamnar i den röda fältet!

Relevant

Det här är ibland svårare än vad man kan tro, då många mål, som till exempel att gå ner i vikt eller att man ska träna mer kan komma från ”yttre” påverkan, och innerst inne för en själv kanske de inte betyda så mycket. Därför är det viktigt att man är ärlig mot sig själv om målet verkligen är något man vill kämpa mot!

Man kan också använda den här punkten för att se om målet passar in i ens större vision.

Time Framed

Viktigast av allt, om man inte har en tidsfrist tills när målet ska vara nått så är det inte ett riktigt mål! Tidsfristen gör att man har något att kämpa mot, och en bestämd tidpunkt där man kan utvärdera sina resultat, och se om man ska göra några ändringar i sin plan.

Det är viktigt däremot att man inte sätter för långa tidsfrister. En vecka brukar vara lagom, och i vissa undantagsfall uppemot en månad. Men om man tycker att man behöver längre tid än så att nå sitt mål så är det en bra idé att bryta ner målet i mindre delmål.

 

Vill du ha de senaste nyheterna, inläggen och erbjudandena från HealthyFuture?

[wysija_form id=”1″]

 

Taggar: , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*